Foto: Sasha Freemind on Unsplash

Har du ibland en tung klump av oro i magen? Att försöka dölja oron, låtsas som om den inte finns kan ligga nära till hands. Men det innebär ju oftast bara att den där klumpen blir större och större.

“Ta tag” i känslan, lyft upp och syna den. Försök hitta bakgrunden till den och konkretisera den. Det kan ibland vara riktigt jobbigt, men måste göras för att du ska kunna göra något åt den. Faktiskt kan oron minska enbart genom att göra detta! Du kanske inser att “men jösses, så galet jag tänkte nu!”.

Min fantasi kan börja skena när jag får brev från Skatteverket. Jag är nämligen livrädd för att göra fel! Trots att jag under alla år som företagare haft professionell hjälp med bokföring, deklaration mm. Så det är helt klart en mycket irrationell oroskänsla. I det här fallet öppnar jag – med darrande händer – kuvertet så snart som möjligt. Lite som att riva av ett plåster! 🙂

Men varför känner jag då denna oro? Jo, för att jag saknar kunskap. Och lösningen är ju enkel: jag får väl se till att lära mig bokföring och skatter och ditten och datten ordentligt. Fast jag tvivlar på att jag kommer att göra det. Därmed får jag lära mig leva med det här. Jag VET ju innerst inne att allt flyter på som det ska, eftersom andra faktiskt har stenkoll på läget!

Så dumt det ser ut när jag läser vad jag skrivit! Nu ska jag sluta vara orolig för det här, och därmed basta. Här kommer därför ett bonustips: skriv ner din oro!

En annan gång kanske oron grundar sig i att du kommer på att du oavsiktligt sårat någon? Funderingar som “Vad sa jag egentligen?”, “Visst verkade X lite stött/ledsen/sur?” kan börja gnaga. Här är plåstermetoden absolut den bästa. Ta kontakt med personen och fråga rakt ut! Ingen blir arg för att du bryr dig och ber om ursäkt.

Känner du oro över något du inte har möjlighet att påverka? När jag gör det söker jag efter fakta. Fakta kan lugna, men ibland kan fakta faktiskt visa att det finns grund för din oro. Då ges vi istället en möjlighet att agera. Låt säga att SMHI går ut med en stormvarning. Det ska blåsa rejält. För ditt inre ser du hur dina utemöbler flyger iväg och oron pockar på. Du ställer in dem i garaget, och du kan släppa oron över att blåsten ska ta med din solsäng för att sedan släppa den på din grannes dyra, fina bil.

Ibland kan oron vara både befogad och omöjlig att göra något åt. Låt säga att någon du tycker mycket om är allvarligt sjuk. Här får du lita på att sjukvården gör allt vad den kan för att din vän ska tillfriskna. Det som kan skingra orostankarna är att göra vad du kan för att stötta, hjälpa och finnas till hands. Att hjälpa någon annan som sitter i en knivig situation kan stilla oron för en stund, man får ett annat fokus. Förhoppningsvis har det en lugnande effekt även på den andra personen.

Vi kan omöjligt skydda oss mot allt jobbigt. Oro är en högst mänsklig känsla och fyller faktiskt en funktion: den uppmärksammar oss på att vi kanske borde göra göra något för att se till att något dåligt inte händer. Det är den onödiga oron vi ska undvika.

2 Kommentarer

  1. Pia den maj 9, 2020 kl 8:57 f m

    Så bra skrivet!!!😍

    • Bitte den maj 9, 2020 kl 8:58 f m

      Tack Pia!☺️

Lämna en kommentar